“Cañera, tupamara, clandestina y pobre”: The Testimonies of the Uruguayan Activist Nélida

Main Article Content

Paula Ferreira

Abstract

This paper analyzes testimonies given by Nélida “Chela” Fontora, Uruguayan sugar cane worker, union leader and activist in the Movimiento de Liberación Nacional Tupamaros (MLN-T). Her stories as dictatorship victim and political prisoner reveal an experience shaped by her subaltern upbringing. Initially, the author found in prison a space where all basic needs, such as shelter and food, were satisfied, in sharp contrast with her previous life as a free person. It was also during captivity that she achieved literacy with the help of her inmates which, later on, allowed to publish two works: Más allá de la ignorancia (1989) and La llama no se apaga (2018). The situation endured by sugar cane workers in the countryside, the discrimination exerted by the repressive apparatus, the difficulties surrounding prison visits due to the family’s lack of resources, and the complex social reentry conditions after release are some of the themes referred to in her testimonies. These offer the opportunity to delve into the impact of state repression on women in the subalternate classes and to investigate how such particular experiences are represented in the texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferreira, P. (2022). “Cañera, tupamara, clandestina y pobre”: The Testimonies of the Uruguayan Activist Nélida. Orbis Tertius, 27(36), e245. https://doi.org/10.24215/18517811e245
Section
Artículos

References

Alonso, J. (2016). La prisión masiva y prolongada en perspectiva de género. Mujeres presas durante la dictadura uruguaya (1973-1985). En N. Montealegre (Coord.), G. Sapriza y M. A. Folle (Comp.), El Tiempo Quieto. Mujeres privadas de libertad en Uruguay (pp. 31-52). Montevideo: Csic-Udelar.

Alzugarat, A. (2007). Trincheras de papel: dictadura y literatura carcelaria en Uruguay. Montevideo: Trilce.

Beverley, J. y Achugar, H. (Eds.) (2002). La voz del otro: testimonio, subalternidad y verdad narrativa. Guatemala: Universidad Rafael Landívar.

Ciriza, A., D’Andrea, S., De Marnis, G., Dolz, C., Ferreira, P., Ilardo, I., ... y Rodríguez, L. (2019). Memorias de los juicios por delitos de lesa humanidad (Mendoza, 2010-2018). Mendoza: Secretaría de Investigación y Publicación Científica, FCPyS, UNCuyo.

Caetano, G. y Rilla, J. (1998). Breve historia de la dictadura (1973-1985). Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.

El muerto que habla: información alternativa (20 de junio de 2018). Presentación del libro "La llama no se apaga" [video]. YouTube. https://youtu.be/pMY-EKq0_5o

Forné, A. (2011). Negociaciones genéricas en Memoria para armar. Stockholm Review of Latin American Studies, 7(12), 71-86. Recuperado de https://www.lai.su.se/polopoly_fs/1.135175.1368788160!/menu/standard/file/SRoLAS_07_2011.pdf

García, V. (2012). Testimonio literario latinoamericano: una reconsideración histórica del género. Exlibris, 1, 371-389. Recuperado de https://www.aacademica.org/victoria.garcia/5

Gobierno de Canelones (8 de octubre de 2018). Nélida “Chela” Fontora presentó su libro “La llama no se apaga” [video]. YouTube. https://youtu.be/4U_yWnv5Rgo

Jelin, E. (2017). La lucha por el pasado: cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Merenson, S. (2010). (Des)marcaciones (trans)nacionales: el proceso de movilización y radicalización política de la Unión de Trabajadores Azucareros de Artigas (1961-1972). Contemporánea: Historia y problemas del siglo XX, 1(1), 115-132. Recuperado de http://www.geipar.udelar.edu.uy/index.php/2017/05/06/silvina-merenson/

Movimiento de Liberación Nacional (2003). Actas tupamaras. Rosario: Cucaña.

Nofal, R. (2011). Operación masacre: la fundación del testimonio. Stockholm Review of Latin American Studies, 7(12), 59-70. Recuperado de https://www.lai.su.se/polopoly_fs/1.135175.1368788160!/menu/standard/file/SRoLAS_07_2011.pdf

Pollak, M. (2006). Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite. La Plata: Ediciones Al Margen.

Pollak, M. y Heinich, N. (2006). El testimonio. En M. Pollak, Memoria, olvido, silencio. La producción social de identidades frente a situaciones límite (pp. 53-112). La Plata: Ediciones Al Margen [1986].

Ruiz, M. (2015). La dimensión política del testimonio femenino en la pos dictadura uruguaya. Ponencia presentada en Congreso de Ciencia Política, Facultad de Ciencias Sociales, UDELAR, Montevideo. Recuperado de https://www.hemisferioizquierdo.uy/single-post/2017/03/10/la-dimensi%C3%B3n-pol%C3%ADtica-del-testimonio-femenino-en-la-pos-dictadura

Sempol, D. (2010). Homosexualidad y cárceles políticas uruguayas: la homofobia como política de resistencia. Sexualidad, Salud y Sociedad. Revista Latinoamericana, 4, 53-79. Recuperado de https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/207/382

Strejilevich, N. (2018). En defensa del testimonio literario. Palabras al margen. Recuperado de http://palabrasalmargen.com/edicion-121/en-defensa-del-testimonio-literario/

Van der Linden, M. (2008). Globalizando el concepto de clase obrera. REMS, 1(1), 103-113. Recuperado de https://estudiosmaritimossociales.org/wp-content/uploads/2016/05/rems-nc2ba-1_p104-114-2.pdf